Welkom Over Parteon: samen werken aan fijn wonen Actueel Nieuws Jaarverslag Parteon 2017: Investeren in goed en betaalbaar wonen

Jaarverslag Parteon 2017: Investeren in goed en betaalbaar wonen

De druk op de Zaanse woningmarkt neemt toe. De vraag naar sociale huurwoningen groeit terwijl het aanbod achterblijft. Parteon zet daarom flink in op de beschikbaarheid van sociale huurwoningen in Zaanstad. Dat staat in het jaarverslag 2017 van Parteon.

"We willen graag de ruimte benutten die er in de Zaanstreek is, maar dat kunnen we niet in ons eentje. Met betrokken partijen zoals de gemeente, bedrijven maar ook bewoners, moeten we kijken naar bouwmogelijkheden" schrijft Harry Platte, directeur-bestuurder Parteon, in het voorwoord van het jaarverslag. Door de gezonde financiële positie van Parteon kunnen we een tandje bijzetten. De sterke stijging van de woningprijzen heeft de waarde van ons bezit doen toenemen. Geld dat vastzit in stenen kunnen we niet uitgeven, maar het biedt ons wel de mogelijkheid te lenen voor de verbetering en verduurzaming van onze woningen en waar mogelijk groei van het aantal woningen.

We troffen in 2017 volop energetische maatregelen. Parteon heeft de ambitie uitgesproken om als woningcorporatie in 2050 CO2 neutraal te zijn. Om onze doelen op het gebied van duurzaamheid te bereiken, is een mix aan maatregelen nodig. Naast het isoleren van woningen zijn er andere mogelijkheden zoals het plaatsen van zonnepanelen, het realiseren van een warmtenet, het afkoppelen van woningen van het gasnet en het bouwen van nul-op-de-meterwoningen. In 2018 maken we een routekaart naar een CO2 neutraal tijdperk in 2050.

Ingrijpend zijn de funderingsproblemen die door funderingsonderzoek aan het licht komen. Funderingsherstel heeft grote impact op bewoners. Dat vraagt om goede communicatie en samenwerking met huurders en gemeente. De Zeeheldenbuurt in Wormerveer is hier het grootste en meest complexe voorbeeld van.

Parteon wil een wendbare organisatie zijn die in staat is zich continu te verbeteren. Dat vraagt om medewerkers die weten wat er speelt en leeft, zich daarop aanpassen en werken aan de beste resultaten. Voor goed en betaalbaar wonen in de Zaanstreek wil Parteon bewuste keuzes maken en middelen zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten. We maken keuzes waar we voor durven te staan. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst.

Download bestanden
In '2017 in 't kort' vindt u een greep uit onze resultaten en werkzaamheden.
Ook kunt u het uitgebreide jaarverslag en de jaarrekening downloaden.