Net als voorgaande jaren heeft Parteon net voor de zomer bewonersonderzoek laten uitvoeren door onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy bv.
Wat vindt de huurder van de kwaliteit van de woning, de dienstverlening van Parteon en de buurt? Aan de hand van de resultaten, kunnen we verbeterpunten benoemen.
Voor dit onderzoek zijn ruim 2000 huurders benaderd om hun mening te geven over de tevredenheid ten aanzien van de woning, dienstverlening en de buurt&omgeving.
Respons
Er zijn in totaal 402 enquêtes afgenomen. Van de 2000 huurders die benaderd zijn, hebben 300 huurders de enquête digitaal ingevuld en is bij 102 huurders de enquête telefonisch afgenomen. De online respons ligt hiermee op 15% en de telefonische respons op 68%. De steekproef is wat betreft leeftijd vergelijkbaar met de leeftijdsverdeling van alle huurders en er kunnen op basis van deze steekproef representatieve uitspraken gedaan worden.
Resultaten
Bij dit soort onderzoeken zijn er vaak weinig grote veranderingen ten opzichte van een jaar eerder.
De resultaten laten lichte stijgingen en dalingen zien, dit zijn echter geen significante verschillen.
Ook dit jaar is dat het geval:
• De tevredenheid over de woning in totaal krijgt een 7.1, één tiende lager dan in 2012
• De tevredenheid over de dienstverlening in totaal krijgt een 7.3, één tiende lager dan in 2012
• De tevredenheid over de leefbaarheid in totaal krijgt een 7.5, één tiende hoger dan in 2012
Bovenstaande resultaten zijn positief; alle cijfers blijven nagenoeg hetzelfde als vorige jaren.
(noot: een score boven de 7 betekent dat men tevreden is over dat element)
Tevredenheid woning
Uiteraard zijn er ook aandachtspunten ten benoemen. De aspecten die dit jaar lager hebben gescoord, zijn: de tevredenheid ten aanzien van de keuken en de inbraakveiligheid van de woning. De tevredenheid over de verlichting van het trappenhuis/galerij en de netheid van de trappenhuis/galerij worden positiever gewaardeerd.
Tevredenheid Dienstverlening
De tevredenheid over de dienstverlening is ook nagenoeg gelijk gebleven. De grootste stijging is zichtbaar bij de tevredenheid over de openingstijden balie, de online dienstverlening ten aanzien van het melden van reparatieverzoeken en de afhandeling van overlastmeldingen. De waardering voor de afhandeling van klachten is dit jaar gedaald.
Tevredenheid Buurt&omgeving
Het totale cijfer voor buurt&omgeving, leefbaarheid in totaal, komt uit op een 7.5. Onderstaand de scores van de vijf onderliggende aspecten:
• Bereikbaarheid: 7.3
• Overlast en veiligheid: 7.0
• Betrokkenheid en sociale omgang: 7.0
• Uitstraling buurt: 7.1
• Voorzieningen: 6.9
Deze cijfers zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren en het landelijk gemiddelde. Aan deze aspecten werkt Parteon in de wijk samen met diverse partners. De resultaten dienen als input voor de gesprekken met deze samenwerkingspartners