Woning accepteren

Belangrijke formulieren
Acceptatieformulier Verklaring kandidaat en verhuurdersverklaring

Je accepteert een woning in vier stappen:

Stap

1

Reageer op de aanbieding via e-mail

Van DAK (voorheen WoningNet) kreeg je een e-mail met details over de bezichtiging en het accepteren van de woning. In de e-mail kies je uit drie mogelijkheden: 

  • Ja, ik kom naar de bezichtiging. 
  • Nee, ik kom niet naar de bezichtiging. Maar ik wel WEL belangstelling voor de woning. 
  • Nee, ik kom niet naar de bezichtiging. En ik heb GEEN belangstelling voor de woning. 

Let op: reageer je niet op tijd? Dan maak je geen kans meer op de woning. Ook verlies je een zoekpunt. Ook als je op een later moment laat weten dat je geen belangstelling meer hebt, raak je een zoekpunt kwijt. 

Kijk voor meer informatie over het puntensysteem op socialehuurwoningzoeken.nl.

Stap

2

Lever de nodige gegevens aan bij DAK

Ben je de eerste kandidaat en accepteerde je de woning? Dan ben je alweer een stapje verder. Van DAK krijg je een e-mail met een voorlopige aanbieding. Dit kan ook als je niet langs bent geweest bij de woning. In de e-mail staat dat je gegevens moet opsturen. 

Bekijk hieronder welke gegevens we van je nodig hebben
Belangrijk: verhuist je partner mee? Lever dan ook zijn of haar documenten in. 

Persoonsgegevens 

  • Een kopie van de voor- en achterkant van een geldig legitimatiebewijs
    Dit is een Nederlands paspoort, identiteitskaart of een geldige verblijfsvergunning. Let op: een rijbewijs is geen identiteitsbewijs.  

  • Ben je geen inwoner van gemeente Zaanstad?
    Lever dan ook een kopie in van een historisch adresuittreksel uit het bevolkingsregister. Daarin staat jouw burgerlijke staat, jouw eerdere woongegevens en jouw of jullie gezinssamenstelling. Dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden. je kunt het zelf aanvragen op de website van de gemeente of bij de balie van de gemeente.

Inkomen 

  • Een officiële inkomensverklaring van jouw verzamelinkomen 
    Dit is een IBRI-formulier of aanslag inkomstenbelasting. Dit kun je opvragen bij de Belastingdienst.

  • Drie recente loonstroken of drie recente uitkeringsspecificaties. 

Formulieren 

  • Een ingevuld acceptatieformulier 

  • Een ingevulde verhuurdersverklaring.

    • Vul 'Deel I: Verklaring kandidaat' altijd in. 
      Hiermee leg je eaan ons uit met wie je nu samenwoont en wie er met je meeverhuizen. 

    • Vul 'Deel II: Verhuurdersverklaring' alleen in als je nu niet bij Parteon huurt. 
      Huur je een zelfstandige woning bij een andere verhuurder? Vul dan ook deel II in. Laat die invullen bij je verhuurder of vraag die bij je verhuurder op. 

Weiger je de woning nadat je een aanbieding hebt ontvangen? 

De eerste keer raak je 1 zoekpunt kwijt. En bij de tweede keer binnen twee jaar raak je alle zoek-, situatie- en startpunten kwijt. Dit geldt ook als je je documenten niet (op tijd of volledig) inlevert. Voorkom dus dat je punten kwijtraakt en lever op tijd en volledig je documenten in!    
  
Klik hier voor meer informatie over het afbouwen van punten.  

Als je na de controle van de documenten en formulieren zelf toch nog afziet van de woning, dan brengen wij je kosten in rekening. 

Soms vragen wij je om extra documenten in te leveren
Dat doen we in de volgende bijzondere situaties: 

Stap

3

Uitnodiging tekenen huurcontract

Wanneer wij je gegevens hebben ontvangen, controleren wij deze binnen 5 werkdagen. Indien de gegevens juist zijn, maken wij telefonisch en/of per e-mail een afspraak voor het tekenen van het huurcontract en de oplevering van de woning.  De kosten voor de eerste verhuurnota bestaan uit maximaal 1,5 maand huur en de kosten voor het naamplaatje. Deze kosten kun je via iDeal betalen of overmaken aan Parteon.  

Stap

4

Oplevering van de woning

Tijdens de oplevering loop je samen met de medewerker van Parteon een ronde door de woning. Op de opnamestaat staat wat er standaard (of juist niet standaard) in de woning aanwezig is. Deze opnamestaat gebruiken we aan het einde van de huurperiode om aan te tonen hoe de woning aan je is opgeleverd. Dit is ook hoe wij de woning terugverwachten. Er kan worden aangenomen dat de woning in ieder geval schoon, heel en veilig is eventuele gebreken kunnen worden gemeld bij Parteon en zullen binnen 10 werkdagen verholpen worden. Klik hier voor meer informatie over wat je moet regelen voor de verhuizing.  

Nieuwe inschrijving na tekenen huurcontract 

Er wordt automatisch een nieuwe inschrijving voor je aangemaakt bij Woningnet. Als je je nieuwe inschrijving wilt behouden, moeten wel de jaarlijkse verlengingskosten betaald worden. Je ontvangt hiervoor elk jaar een betaalverzoek per e-mail. Omdat je een woning geaccepteerd heeft, worden je punten op 0 gezet. Behalve als het een woning met een jongerencontract is. Hierbij behoud je je wachtpunten. Je kunt direct weer beginnen met opbouwen door actief te zoeken en te reageren. Daarnaast ontvang je automatisch een wachtpunt voor elk jaar dat je opnieuw ingeschreven staat.