Huur opzeggen

Stap

1

Houd rekening met de opzegtermijn

De opzegtermijn is minimaal één maand en maximaal drie maanden van tevoren. Je kunt de huur iedere dag van de maand opzeggen. Zorg ervoor dat de einddatum op een werkdag valt. En niet in een weekend of op een feestdag. Zeg je de huur bijvoorbeeld op 20 februari op? Dan is de einddatum van het contract 20 maart. Je betaalt tot en met 20 maart de huur. Valt deze dag net in het weekend of op een feestdag? Dan stopt het contract pas op de eerstvolgende werkdag. 

Stap

2

Een opzichter komt bij je langs om de woning te controleren

Dit noemen we de voorinspectie. Wij bellen je om hiervoor een afspraak te maken. We doen ons best om binnen drie werkdagen na het opzeggen van de huur te bellen. Tijdens de voorinspectie stellen we samen een formulier op waarin staat:

  • wat je uit het huis verwijdert of verandert;
  • wat je kunt achterlaten;
  • wat je repareert of schoonmaakt.
Opleverrichtlijnen bij de voor- en eindinspectie

Stap

3

Zorg ervoor dat je aanwezig bent bij de bezichtiging van de woning

Tijdens een bezichtiging komen een of meer mensen jouw woning bekijken. Het is belangrijk dat je hierbij aanwezig bent. Wij maken van tevoren een afspraak met je. Een van onze medewerkers is ook de bezichtiging. 

Stap

4

De opzichter komt langs voor de eindinspectie

De opzichter controleert dan of je je hield aan de afspraken die jullie maakten tijdens de voorinspectie. Is dit niet het geval? En zijn er nog problemen met de woning? Dan herstellen wij de woning op jouw kosten. Je ziet dit terug in het inspectierapport en op de eindafrekening.  

Bij de eindinspectie lever je ook alle sleutels in bij de opzichter. Geef nooit je sleutels zelf aan de nieuwe huurder. Dat zijn:

  • sleutels voor buiten-, bergings- en gemeenschappelijke toegangsdeuren
  • sleutels voor de poort
  • sleutels voor de postbox
  • een pas of druppel voor de vuilcontainer  

Zorg er ook voor dat de sleutels van alle binnendeuren, kasten en ramen in de sloten zitten. Mis je een sleutel? Dan laten wij op jouw kosten deze opnieuw maken.  

Stap

5

Je krijgt een eindafrekening binnen twee maanden na het inleveren van je sleutels

De eindafrekening is de laatste rekening die je van ons krijgt na het stoppen van je contract. Alle kosten die je nog niet hebt betaald, staan hierin. Bijvoorbeeld: 

  • nog te betalen of terug te ontvangen huur
  • openstaande rekeningen
  • kosten voor werkzaamheden aan de woning

De jaarlijkse afrekening van servicekosten krijg je na afloop van het boekjaar. Dat is een jaar nadat je de vorige keer servicekosten hebt betaald. Of op zijn laatst op 1 juli. Laat je ons weten wat je nieuwe adres is? Dan sturen wij de afrekening daarnaartoe.

Stap

6

Geef het aan ons door als je de woning niet op tijd kunt verlaten

Geef dit minimaal twee weken voor de einddatum aan ons door. Je kunt ons bereiken via de telefoon (075 627 50 00) of door online het contactformulier in te vullen.

Mijn huur opzeggen

Stap

7

Let op de volgende 5 aandachtspunten bij je verhuizing:

  1. Geef op tijd je nieuwe adres door. Zo voorkom je dat je nog post op je oude adres krijgt. 
  2. Stop de automatische afschrijving. Dit hoeft alleen als je de huur automatisch laat overmaken via je bank of giro. Heb je ons gemachtigd om het af te schrijven? Dan stoppen wij de machtiging na de laatste huurbetaling. 
  3. Vergeet niet al je contracten op te zeggen. Of zet ze over naar je nieuwe adres. Denk aan contracten voor: kabelaansluiting, glazenwasser, schoorsteenveger, verzekeringen en telefoon. 
  4. Geef je verhuizing door aan je gas-, energie- en waterleverancier. Let op! De einddatum hiervoor is hetzelfde als de einddatum van je huurovereenkomst. 
  5. Laat je grofvuil gratis ophalen door de gemeente Zaanstad. Maak hiervoor wel eerst een afspraak.