Zelf klussen mag

Soms wilt u wat veranderen in uw woning zodat u zich nog meer thuis voelt. Dat begrijpen wij en daarom mag u in uw huis klussen. Wel geldt een aantal spelregels en moet u voor sommige klussen vooraf toestemming vragen. 

Kleine klus; overleggen hoeft niet

Voor behangen of het ophangen van gordijnen heeft u geen toestemming nodig. Is er iets stuk in of aan uw woning, vraag dan een reparatieverzoek aan. Houd u hierbij wel rekening dat Parteon niet alle klussen doet. In een aantal gevallen moet u de reparatie zelf doen en betalen.

Grote klus; eerst toestemming vragen

Voor bijvoorbeeld het uitbreken van een muur, het vernieuwen van de keuken of badkamer of andere grote aanpassingen, moet u eerst met Parteon overleggen. In veel gevallen is het namelijk zo dat u de verandering na opzegging van uw huur, kunt laten zitten. Bij vertrek krijgt u soms een vergoeding voor de aanpassing. Zo weet u vooraf waar u aan toe bent. Denkt u er wel aan om de (bouw) tekeningen en/of offertes mee te sturen? Zonder deze stukken kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen.

U krijgt van ons altijd een schriftelijke reactie op uw aanvraag

Daarin staat of de verandering is toegestaan, wat de eventuele voorwaarden zijn en of de aanpassing mag blijven zitten als u gaat verhuizen of dat wij u daarvoor een vergoeding geven.

Online toestemming voor klus aanvragen

Toestemming aanvragen is heel eenvoudig, u doet dit met het online formulier. Voeg bij het formulier de situatie- of bouwtekeningen en offerte(s) toe.

Klussen? Eerst weten waar asbest zit

Woont u in een woning die voor 1994 is gebouwd en wilt u klussen (slopen, boren enzovoorts) of de oude vloerbedekking (tapijt, tapijttegels of vinyl) verwijderen? Neem eerst contact op met Parteon. Als de vloerbedekking ouder is dan 15 jaar oud, kan dit asbestdeeltjes bevatten. Zelf asbesthoudend materiaal verwijderen is gevaarlijk en zelfs verboden.

Veelgestelde vragen grote klussen

  • Ik ga verhuizen naar een andere woning. Wat doe ik met de verandering die ik zelf heb aangebracht?

    De veranderingen die u zelf heeft gedaan mag blijven zitten. U hoeft de woning niet terug te brengen in de staat waarin deze verkeerde toen u er kwam wonen. Maar hier geldt wel een paar voorwaarden:
    De verhuurbaarheid van de woning wordt niet geschaad.
    De verandering is veilig en in een goede staat.

    Als u de verandering van tevoren bij ons heeft aangevraagd, hebben wij u schriftelijk laten weten of u deze bij verhuizing mag laten zitten. U weet dus van tevoren waar u aan toe bent.

    Als tip geven wij u een paar richtlijnen:

    • Gebruik geen schadelijke stoffen.
    • Houd de geluidsisolatie tussen de woningen op peil.
    • Zorg ervoor dat de aanpassing geen overlast voor de buren tot gevolg heeft.
    • Zorg ervoor dat de aanpassing voldoet aan de bouwvoorschriften en kwaliteitseisen van de gemeente, de nutsbedrijven en de brandweer.
    • Houd de norm van Parteon aan, zoals deze staan vermeld in de kluswijzers.
    • Laat veranderingen aan gas- en elektraleidingen uitvoeren door een erkend installateur.
    • Zorg ervoor dat onderdelen goed bereikbaar blijven voor onderhoud.
  • Ik ga verhuizen naar een andere woning. Wat doe ik met de verandering die ik zelf heb aangebracht?

    De veranderingen die u zelf heeft gedaan mag blijven zitten. U hoeft de woning niet terug te brengen in de staat waarin deze verkeerde toen u er kwam wonen. Maar hier geldt wel een paar voorwaarden:

    • De verhuurbaarheid van de woning wordt niet geschaad.
    • De verandering is veilig en in een goede staat.

    Als u de verandering van tevoren bij ons heeft aangevraagd, hebben wij u schriftelijk laten weten of u deze bij verhuizing mag laten zitten. U weet dus van tevoren waar u aan toe bent.

    Als tip geven wij u een paar richtlijnen:

    • Gebruik geen schadelijke stoffen.
    • Houd de geluidsisolatie tussen de woningen op peil.
    • Zorg ervoor dat de aanpassing geen overlast voor de buren tot gevolg heeft.
    • Zorg ervoor dat de aanpassing voldoet aan de bouwvoorschriften en kwaliteitseisen van de gemeente, de nutsbedrijven en de brandweer.
    • Houd de norm van Parteon aan, zoals deze staan vermeld in de kluswijzers.
    • Laat veranderingen aan gas- en elektraleidingen uitvoeren door een erkend installateur.
    • Zorg ervoor dat onderdelen goed bereikbaar blijven voor onderhoud.

     

     

  • Heb ik recht op een vergoeding, als ik ga verhuizen. En hoe hoog is de vergoeding?

    Als de verandering is goedgekeurd, nemen wij de veranderingen aan de woning over als u gaat verhuizen. De hoogte is gebaseerd op een systeem van afschrijving. Dit kan per situatie verschillen. Heeft u uw klus aangevraagd en toestemming gekregen, dan heeft u van ons een brief ontvangen. Daarin staat of u bij verhuizing recht heeft op een vergoeding.

  • Wie betaalt de kosten voor de aanpassing?

    U betaalt zelf de kosten die u maakt om uw woning te veranderen. Parteon geeft hiervoor geen vergoeding. Ook bent u zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade die tijdens het klussen ontstaan.

  • Vallen de veranderingen die ik heb aangebracht ook onder de collectieve opstalverzekering van Parteon?

    Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor. Raadpleeg daarom uw eigen verzekeringsmaatschappij.

  • Ik wil wat aan mijn huis veranderen maar kan het niet zelf. Kan Parteon dit voor mij doen?

    In een aantal gevallen kan Parteon tegen betaling een klus voor u uitvoeren. De mogelijkheden kunt u met onze opzichter bespreken.

  • Ik wil graag een nieuw keukenblok. Wat moet ik doen?

    Als u een nieuwe keuken wilt, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen bij Parteon. Na ontvangst van uw verzoek komt een medewerker van Parteon uw keuken inspecteren. In eerste instantie wordt een keuken altijd gerepareerd. Of een keuken wordt vervangen hangt mede af van de staat van de keuken en reeds gepland onderhoud aan uw woning. Bij vervanging van een keuken bepaalt de medewerker tevens of er restwaarde voor een keukenblok betaald moet worden; deze restwaarde is afhankelijk van de ouderdom van het keukenblok. Wilt u zelf aanpassingen aan uw keuken doen? Kijk dan eerst even bij de 'spelregels zelf klussen'.

  • Heb ik recht op een vergoeding, als ik ga verhuizen. En hoe hoog is de vergoeding?

    Als de verandering is goedgekeurd, nemen wij de veranderingen aan de woning over als u gaat verhuizen. De hoogte is gebaseerd op een systeem van afschrijving. Dit kan per situatie verschillen. Heeft u uw klus aangevraagd en toestemming gekregen, dan heeft u van ons een brief ontvangen. Daarin staat of u bij verhuizing recht heeft op een vergoeding.

Veelgestelde vragen schotelantennes

  • Ik ga verhuizen, mag de schotelantenne blijven hangen?

    Als u gaat verhuizen, moet u de (schotel)antenne verwijderen. Heeft u toestemming van Parteon gekregen en is de schotelantenne volgens de voorwaarden bevestigd, dan kunt u de antenne ook overdragen aan de volgende huurder. Dit regelt u zelf met de nieuwe bewoner. Wil de nieuwe bewoner uw schotel niet overnemen, dan moet u de schotelantenne alsnog verwijderen en eventuele schade herstellen.

  • Ik ben huurder in een complex met andere huurders en kopers. Welke regels gelden dan?

    Dan heeft u te maken met de voorwaarden van Parteon én met het huishoudelijk reglement van de Vereniging van Eigenaren (VvE) in uw complex. De afspraken en regels in het huishoudelijk reglement van de VvE gaan vóór de regels en voorwaarden van Parteon. U doet er verstandig aan, om eerst het huishoudelijk reglement door te lezen als u overweegt een schotel te plaatsen. Als het huishoudelijk reglement het plaatsen van schotels niet verbiedt, kunt u een schriftelijke aanvraag bij Parteon doen.

  • Wie is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de schotelantenne?

    U bent als huurder verantwoordelijk voor alle schade die de schotelantenne veroorzaakt, bijvoorbeeld bij omvallen of wegwaaien. Als Parteon onderhoud aan de woning uitvoert, bent u verplicht de schotel direct te verwijderen zodat het werk geen vertraging oploopt.

  • Wat zijn de voorwaarden om een schotel te plaatsen?

    Het plaatsen van een schotelantenne (na akkoord van Parteon) is alleen toegestaan, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • Maximaal één schotelantenne aan, op of bij een woning/pand.
    • De schotel mag een doorsnede hebben van maximaal 60 cm en een hoogte van maximaal 180 cm (gemeten vanaf de ondergrond en inclusief steun of voet).
    • De schotel mag niet op het dak van de woning, flat of berging worden geplaatst.
    • Bij bevestiging mag geen schade aan de woning of het woongebouw ontstaan.
    • Er mag niet geboord worden in kozijnen of dakranden.
    • De schotel moet zodanig bevestigd worden dat er geen gevaar kan ontstaan (bijvoorbeeld bij storm).
    • De schotel mag geen overlast veroorzaken aan omwonenden, zoals storingen in apparatuur of  verminderde ontvangstkwaliteit of het ontnemen van zicht.
    • De schotel mag niet worden aangebracht in de gemeenschappelijke ruimten van het woongebouw, zoals galerijen of aan de eindgevel van het woongebouw.
    • De schotel mag aan de binnenzijde van het balkon worden geplaatst.
  • Mag ik een schotelantenne plaatsen?

    Parteon is geen voorstander van schotelantennes omdat schotels die verkeerd gemonteerd zijn, voor gevaar of overlast kunnen zorgen. Bovendien zien schotels er niet fraai uit en wordt het onderhoud aan de woning moeilijker door geplaatste schotels. Tegenwoordig zijn er goede alternatieven zoals digitale televisie en internet. Het plaatsen van een schotelantenne is onder voorwaarden toegestaan. Wanneer u toch een schotel wilt plaatsen, stuurt u vooraf een brief of e-mail naar Parteon om toestemming te vragen. Uw aanvraag wordt behandeld door onze opzichter. Hij controleert of uw aanvraag voldoet aan de voorwaarden.

  • Wat gebeurt er als ik een schotel zonder toestemming van Parteon plaats?

    In dat geval verwijdert Parteon de schotelantenne en herstelt eventuele schade. De kosten hiervan zijn voor uw rekening.

Veelgestelde vragen reparatieverzoek

  • Ik wil graag een nieuw keukenblok. Wat moet ik doen?

    Als u een nieuwe keuken wilt, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen bij Parteon. Na ontvangst van uw verzoek komt een medewerker van Parteon uw keuken inspecteren. In eerste instantie wordt een keuken altijd gerepareerd. Of een keuken wordt vervangen hangt mede af van de staat van de keuken en reeds gepland onderhoud aan uw woning. Bij vervanging van een keuken bepaalt de medewerker tevens of er restwaarde voor een keukenblok betaald moet worden; deze restwaarde is afhankelijk van de ouderdom van het keukenblok. Wilt u zelf aanpassingen aan uw keuken doen? Kijk dan eerst even bij de 'spelregels zelf klussen'.

  • Wat is een 'stekkerproef'?

    Tijdens het melden van elektrastoringen vragen wij u altijd een stekkerproef te doen. Om te controleren of de elektrastoring niet aan uw eigen apparatuur ligt, vragen wij u alle stekkers uit de stopcontacten te halen en weer één voor één terug te steken, inclusief uw lampen. Mocht de elektriciën constateren dat de storing door uw eigen apparatuur veroorzaakt is, dan brengen wij de reparatiekosten bij u in rekening.

  • Ik heb last van ongedierte, komt Parteon dit verhelpen?

    Nee, in het algemeen onderneemt Parteon geen actie in de bestrijding van ongedierte. Er is wel een aantal uitzonderingen:

    • Als er sprake is van en er dreigt gevaar voor uitbreiding naar andere appartementen of flats, dan gaat Parteon over tot bestrijding.
    • Ook als er sprake is van een 'plaag' van muizen of ratten schakelt Parteon bestrijders in.
  • Ik heb last van schimmel in de badkamer, hoe krijg ik dit weg?

    Schimmel in de badkamer wordt vaak veroorzaakt door te veel achterblijvend vocht na het douchen. Wasdrogers die niet voldoende naar buiten worden geleid of op een kanaal zijn aangesloten veroorzaken ook veel vocht.

    Om schimmel te voorkomen moet eerst de oorzaak worden vastgesteld. Wordt er voldoende afgezogen via de mechanische of natuurlijke ventilatie? Een eenvoudige manier om dit te controleren doet u door een blaadje papier (A4-tje) te houden voor de ventilatieopening. Wordt het papier vastgezogen, dan is er in ieder geval sprake van afzuigen. Valt het papier eraf? Dan werkt de afzuiging niet. Laat dit aan ons weten, dan komt een opzichter van Parteon graag een inspectie bij u doen.

    Natuurlijk kunt u zelf ook schimmel voorkomen door de tegels af te drogen na het douchen of de deur/het raam open te laten staan tijdens of na het douchen.

  • Hoe vaak wordt mijn cv-installatie schoongemaakt?

    In het onderhoud van cv-installaties maken we een onderscheid in twee verschillende systemen:

    Gesloten systeem
    Bij een installatie met een gesloten systeem wordt de luchtaanvoer van buiten de woning gehaald. Onderhoud vindt een keer in de twee jaar plaats.

    Open systeem
    Bij een installatie met een open systeem wordt de lucht aangezogen uit de ruimte waar het toestel is geplaatst. Een geiser is een open verbrandingssysteem. Dit houdt in dat de ruimte altijd voldoende moet worden geventileerd. Open systemen worden jaarlijks onderhouden en gecontroleerd.

  • Moet ik een reparatie zelf betalen?

    In het overzicht Onderhoud: wie betaalt wat? ziet u welke reparaties voor rekening van Parteon zijn en welke voor uw eigen rekening komen.

  • Ik heb een reparatieverzoek doorgegeven en er zou iemand van een bedrijf contact opnemen en langskomen, hoe lang duurt dit?

    Als het geen spoed is, hebben deze bedrijven twee weken de tijd om de reparatie uit te voeren.

U maakt gebruik van een oude versie van Internet Explorer. Daardoor zien sommige onderdelen van de website er niet juist uit. We adviseren u om via deze link gratis een nieuwe versie te downloaden.

Sluiten